luni, 23 mai 2011

Cum stă România la capitolul legi anti-corupţie? Global Integrity Report 2010

În data de 4 mai 2011 a fost lansat Global Integrity Report 2010. Acest index măsoară politicile şi practicile anticorupţie din majoritatea statelor lumii. Romania a obţinut 95 de puncte din 100 în privinţa cadrului legal în domeniul integrităţii şi anticorupţiei. Asta înseamnă că stăm foarte bine. În privinţa punerii în practică a legilor, scorul României nu mai este aşa generos: 64 puncte din 100. Astfel, Romania primeşte o medie de 79. Situaţia din România rămâne una bună dacă privim în ansamblul statelor lumii. Dacă ne raportăm la situaţia colegilor din U.E., stăm şi aici destul de bine: Cehia 74, Ungaria 73, Italia 78.


Comparativ cu 2008, situaţia este în mare aceeaşi: atunci România obţinea 80 de puncte în medie (97 cadrul legal şi 64 implementarea). Diferenţa de implementare a fost în 2008 de 34 iar în 2010 de 31. Şi în 2007 cifrele erau asemănătoare: scor general 81 (cadrul legal 96, implementare 65).


Referenţii pentru România au fost: 2007 (Cristina Guseth, Ioana Lupea, Lidia Moise, Marilena Stancu, Andreea Pora, Elena Iorga), 2008 (Suzana Dobre, Nicoleta Popescu, Ioana Avadani, Adrian Sorescu, Razvan Bobulescu, Dan Tapalaga, Laura Stefan, Bogdan Chiritoiu, Ionut Popescu, Vasile Marica, Adrian Savin), 2010 (Laura Ştefan, Otilia Nuţu, Cristian Ghinea, Sabina Fati, Ioana Morovan, Calin Emilian Hintea, Bogdan Chiritoiu).


Mai jos un citat din raportul despre Romania anului 2010:





Romania’s overall performance has changed little since Global Integrity’s previous assessment in 2008. Because of its compliance with EU accession mandates, Romania earns a sparkling rating for its overall legal framework in combating corruption. However, the implementation and enforcement of that legal framework leave much to be desired. Whistle-blowing measures in the public sector do exist, but they continue to be ineffective largely because of inadequate staffing and funding. The ombudsman office has very weak investigatory and prosecutorial powers, while law enforcement – a perennially problematic institution in Romania – is often politicized: “appointments are sometimes made not necessarily according to official rank and professional criteria, but to party loyalties.” As with many other countries, Romania suffers from poor accountability and transparency in political financing. The agency charged with monitoring party and individual candidate expenditures relies on voluntary self-reports rather than actively pursuing investigations and imposing penalties. Civil service oversight remains weak, including the ongoing challenge of political and nepotistic criteria factoring into hiring and firing decisions.
Punctele de vedere exprimate în acest articol sunt opinii personale si nu reprezintă pozitii oficiale ale instituțiilor publice sau private cu care autorul are relații contractuale.

Niciun comentariu: